کد خبر: ۹۲۲۴
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰

پرداخت زکات علم با تدریس رایگان

حسین مرادی می‌گوید: بیشتر دانش‌آموزان، امکان شرکت در کلاس‌های آموزشی یا جبرانی را ندارند؛ چون پرداخت هزینه این کلاس‌ها از توان بیشتر خانواده‌ها خارج است.

همه‌چیز از سال۱۳۷۷ شروع می‌شود، وقتی که جوانان و نوجوانان دغدغه‌مند محله پورسینا دور هم جمع می‌شوند و گروه «مهدیه منتظران عاشق» را تشکیل می‌دهند. آنها طی جلسات متعدد، چند رسالت مختلف را برای خودشان تعیین می‌کنند.

یکی از این رسالت‌ها بالابردن سطح علمی بچه‌های محله است؛ همان دانش‌آموزانی که امکانات زیادی برای علم‌آموزی ندارند، اما اشتیاق یادگیری در وجودشان بیدار است. در همین راستا برگزاری کلاس‌های آموزشی و درسی رایگان از آن موقع در دستورکار اعضای گروه مهدیه منتظران قرار می‌گیرد تا حالا که این کلاس‌ها با قوت و کیفیت بیشتری برگزار می‌شود.

ارتقای کیفی کلاس‌های سال‌های اخیر که با عنوان «زکات علمی» برگزار می‌شود، به‌واسطه تلاش معلمانی است که به دعوت حسین مرادی، مسئول این گروه، پای‌کار آمده‌اند. در این خطوط همراه مرادی شده‌ایم تا از برگزاری طرح «زکات علمی» در شهرک شهید‌رجایی بیشتر بدانیم.

 

پرداخت زکات علم با تدریس رایگان

 

بهترین استادان برای دانش‌آموزان حاشیه

به گواهی معلمان طرح «زکات علمی»، حسین مرادی، مسئول گروه مهدیه منتظران عاشق، پای‌کارترین عضو گروه است. خودش معاون پرورشی دبیرستان شفا در مهدی‌آباد است و سال‌هاست که دغدغه آموزش‌وپرورش بهینه بچه‌های محله پورسینا را دارد.

امسال هم مثل سال‌های قبل از چند‌هفته قبل، با دبیران خوب این محدوده مذاکره کرده و بعد هم تک‌به‌تک به مدارس نواحی کم‌برخوردار حاشیه شهر در مناطق‌۵ و ۶ شهری سر زده و خبر برگزاری کلاس‌های جبرانی ریاضی، علوم، زبان انگلیسی و عربی را به دانش‌آموزان و معلمان این نواحی داده است.

در‌مجموع شش‌معلم دعوتش را قبول کرده‌اند و از آن سو دویست‌دانش‌آموز هم به حضور در این کلاس‌ها نیاز دارند. دبیرستان پسرانه شهیدمطهری در بوستان آلاله‌ها به‌عنوان محل برگزاری کلاس‌های جبرانی انتخاب می‌شود و طی چندروز چندین کلاس رفع اشکال برای دانش‌آموزان در پایه‌های چهارم تا نهم برگزار می‌شود.

مرادی درباره هدف اصلی برگزاری این کلاس‌ها می‌گوید: شلوغی بیشتر مدارس مناطق ۵ و ۶ که از مناطق کم‌برخوردار شهر به شمار می‌آیند، امکان آن را نمی‌دهد که دانش‌آموزان از همه ظرفیت‌های آموزشی مدارس و معلمان برخوردار شوند؛ لذا دانش‌آموزان به آموزش‌های جانبی و فوق‌برنامه نیاز دارند.

متأسفانه بیشتر دانش‌آموزان این مناطق، امکان شرکت در کلاس‌های آموزشی یا جبرانی را ندارند؛ چون پرداخت هزینه این کلاس‌ها که اغلب توسط معلمان خصوصی برگزار می‌شود، از توان بیشتر خانواده‌ها خارج است. ما می‌خواستیم بچه‌های این مناطق هم از کلاس‌های فوق‌برنامه بهره‌مند شوند تا بتوانند در امتحانات پایان سال تحصیلی، بهترین عملکرد را داشته باشند.

او اضافه می‌کند: شکر خدا چند‌نفر از بهترین دبیران آموزش‌وپرورش که در مدارس این محدوده خدمت می‌کنند، پای کار آمدند تا زکات علمشان را با تدریس رایگان پرداخت کنند و سطح علمی دانش‌آموزان هم محله‌ای خود را بالا ببرند.

مسئول گروه مهدیه منتظران عاشق، استفاده از امکانات ورزشی و تفریحی مدرسه شهید‌مطهری را از جذابیت‌های طرح «زکات علمی» بیان می‌کند و می‌گوید: دانش‌آموزان در این طرح علاوه‌بر استفاده از ظرفیت علمی معلمان شاخص، از میز پینگ‌پنگ و دارت مدرسه هم استفاده کرده و در پایان کلاس‌ها نماز را به جماعت برگزار می‌کنند.

 

 

اولین‌باری است که توانسته‌ام در کلاس‌های جبرانی شرکت کنم

سیدعباس حسینی؛ دانش‌آموز پایه هشتم

این اولین‌بار بود که توانستم در کلاس‌های جبرانی شرکت کنم؛ چون کلاس‌ها بعدازظهر‌ها برگزار می‌شد، برایم خیلی راحت بود و پس‌از تعطیل‌شدن مدرسه یک‌راست خودم را به کلاس می‌رساندم. کلاس ریاضی این طرح برای من از همه کلاس‌ها مفیدتر بود، چون بیشترین ضعف را در همین درس داشتم.

تدریس دبیر خیلی خوب بود و اصلا خسته نشدم. سر این کلاس نکته‌هایی گفته شد که تابه‌حال در مدرسه نشنیده بودم. آخر کلاس انگار جواب همه سؤال‌هایم را گرفته بودم. بین کلاس‌ها هم با بچه‌ها پینگ‌پنگ و فوتبال‌دستی بازی می‌کردیم و این باعث می‌شد که خستگی‌مان در برود.

پرداخت زکات علم با تدریس رایگان


این کلاس‌ها پیش از شروع امتحانات خیلی مفید است

علیرضا بلاشوری؛ دانش‌آموز پایه هشتم

برگزاری این کلاس‌ها آن هم پیش از شروع امتحانات نوبت دوم برای بچه‌ها خیلی مفید و خوب بود. همه سؤال‌هایمان را پرسیدیم و اشکالاتمان رفع شد. حالا آمادگی بیشتری برای امتحان‌ها داریم. من کلاس عربی را بیشتر از کلاس‌های دیگر دوست داشتم.

نکته‌هایی گفته شد که تابه‌حال در مدرسه نشنیده بودم. آخر کلاس انگار جواب همه سؤال‌هایم را گرفته بودم

سر این کلاس هرچه سؤال و مشکل داشتم، پرسیدم و دبیر هم باحوصله جواب داد. اما بعضی از بچه‌ها نتوانستند سؤال‌هایشان را بپرسند، چون زمان کلاس کم بود و به‌صورت خیلی فشرده برگزار می‌شد؛ به‌همین‌دلیل اگر این کلاس‌ها در عناوین بیشتر و زمان بیشتری برگزار شود، بچه‌ها نمرات بهتری در امتحانات کسب خواهند کرد.

 


متفاوت‌ترین تجربه تدریس

مرتضی هدایتی؛ معلم زبان انگلیسی پایه هفتم

از زمانی‌که تدریس را شروع کرده‌ام، ۳۲‌سال می‌گذرد، اما تدریس در این کلاس برایم تجربه‌ای متفاوت بود. بچه‌های این منطقه قدر چنین کلاس‌هایی را خوب می‌دانند. در حالت عادی بیشتر آنها توان پرداخت هزینه کلاس خصوصی و فوق‌برنامه را ندارند، اما وقتی سر کلاس حاضر می‌شوند، سعی می‌کنند بیشترین بهره را ببرند و اشکالات درسی خود را برطرف کنند. جمعه هفته گذشته، دو شیفت تدریس داشتم؛ بچه‌ها در هر دو شیفت مشتاق بودند و حواسشان جمع بود و دائم سؤال می‌پرسیدند.

ازآنجاکه دانش‌آموزان اغلب در همان یک جلسه هفتگی مدرسه با زبان خارجی مواجه می‌شوند و آموزه‌های درس زبان هم فرار است، سطح علمی‌شان در این درس چندان تعریفی ندارد و نیاز است که ازاین‌دست کلاس‌ها بیشتر برگزار شود.

 

اشتیاق بچه‌ها و خانواده‌ها

مرتضی گری‌نسب؛ معلم ریاضی و علوم در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم

از سال‌۱۳۹۷ تدریس را شروع کرده و همیشه در مدارس مناطق محروم شهر تدریس داشته‌ام. خودم پیش‌ازاین کلاس‌های جبرانی متعددی به‌رایگان برگزار کرده بودم؛ به همین دلیل وقتی آقای مرادی پیشنهاد شرکت در طرح زکات علمی را داد، بدون حرف‌وحدیث قبول کردم. برای اینکه کلاس مفید و پویایی داشته باشیم، چند‌دقیقه اول هر‌کلاس را به گفتگو با بچه‌ها و آشنایی با آنها و موضوعاتی که در آن ضعف داشتند، اختصاص دادم.

مدت کلاس کوتاه، اما بسیار مؤثر بود و خوشبختانه بچه‌ها در پایان کلاس رضایت داشتند. شیرینی برگزاری چنین کلاسی در اینجا، اشتیاق بالای بچه‌ها و خانواده‌های آنهاست. خیلی‌ها از مسیر‌های دور، فرزندشان را به کلاس می‌آوردند و پشت در مدرسه منتظر می‌نشستند تا کلاس تمام شود.

* این گزارش دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۷۹ شهرآرامحله منطقه ۵ و ۶ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44